söndag 15 oktober 2017

Beauty favourites

Det här inlägget innehåller adlinks // This post contains adlinks


Scroll down for a version in English

Idag vill jag dela med mig av några av mina absolut favoritprodukter när det kommer till hudvård! Att hitta rätt produkter för ens hy är verkligen en riktig djungel. Hur många andra har, precis som jag själv, provat - utan framgång, bytt produkt(er) - utan framgång, provat ett tredje alternativ - utan framgång, osv? 
När man har en problemhy som jag (får stora finnar, blir lätt blank, blir extremt lätt uttorkad så huden flagnar) är det verkligen jättesvårt och jobbigt att finna produkter som passar en. 
Så vart ska man börja? Ja, det är väl frågan. I mitt fall har det varit konsultationer i butik efter butik, hos massa olika märken. Jag har testat allt från dyra krämer från de lyxiga makeup märkena till produkter framtagna genom forskning som säljs på apotek. Tyvärr har jag aldrig varit hos någon riktig hudläkare, något som jag skulle vilja slå ett slag för just det. Tror det är betydligt enklare, i vart fall om man har riktigt svåra hudproblem eller allvarlig acne (vilket jag tack och lov inte har). 
För ett år sedan fick jag några större prover i en goodiebag på produkter från Dermalogica. Jag provade märket när jag var i tonåren och hade som allra mest problem med min hy men då hjälpte inte alls Dermalogica mig. Därmed var jag extremt skeptisk till att använda produkter från märket igen. 
Så kom tillslut ändå dagen då man har slut på alla sina vanliga hudprodukter - hyllorna bara gapar tomma, för man har skjutit upp att gå och inhandla nya krämer, avsminkning (något som varit ganska ångestfyllt för mig) eller vad det nu kan vara. Jag hade inget annat val än att prova de där avsminkningsprodukterna jag fått i min goodiebag för ett par månader sedan.
Förstå min förvåning när jag fick ett heeelt annat resultat än väntat, helt tvärtemot vad jag fått i tonåren! Sedan dess är jag helt frälst på just Dermalogica och förstår nu vad allt "fuzz is about". Jag använder PreCleanse som första rengöring och följer upp med Essential Cleansing Solution, som är anpassad för en känslig hy som lätt blir uttorkad och ingen annan rengöring någonsin (!) har lyckats med bravuren att verkligen eliminera alla spår av makeup från min hy. Ni vet sådär när man sminkat av sig, torkar rent ansiktet med en handduk och hälften av sminket sitter i handduken? Glöm det om du använder den här kombon! En väl rengjord och återfuktad hy är ju verkligen grunden, a och o, för att bygga upp en fin, hälsosam hy. 
I samma veva som jag bytte avsminkningsprodukter introducerade jag även ett, för mig, helt nytt serum som jag varit sugen på att testa väldigt länge - Advanced Night Repair från Estée Lauder. Kan bar säga att detta serum fungerar som en läkande kur i mitt ansikte. Den kan få små sår att läka ihop och lägga sig på bara nån timme och eliminera finnar över en natt. Dock så kan finnen blossa upp igen senare, så denna produkt kanske är en något kortvarig lösning men med en snabb effekt. Jag använder serumet både nattetid och dagtid. Ibland har jag bara serumet dagtid, utan ansiktskräm ovanpå, i vart fall under sommaren (blir så blank i ansiktet annars) men nattetid rekommenderar jag att man har en kräm över. 
För en och en halv månad sedan snubblade jag även över en ny produkt, även den från Dermalogica och genom en goodiebag: Phyto Replenish Oil. En ansiktsolja som med fördel (i mitt fall) används nattetid under min vanliga ansiktskräm. Denna olja, som är ett serum, har gett mig en betydligt mycket jämnare hud. Småfinnar och kvisslor är i princip ett minne blott! Jag märker att min hy har blivit mycket mer balanserad och överlag välmående. Till skillnad från Advanced Night Repair skulle jag vilja påstå att Phyto Replenish Oil är en produkt som tar ett tag innan man upplever någon skillnad av - men skillnaden är mer bestående. 
Sist men inte minst så vill jag slå ett slag för min ögonmakeup removed från Yves Rocher. Den är riktigt mild mot ögonen, superskön, och ypperlig på att undanröja alla bevis av ögonmakeup. Dessutom är det ett väldigt bra pris på den! 
Apropå makeup och makeup-borttagning så kan kag tipsa er om lite olika rabatterbjudanden som är aktuella just nu! Om ni klickar på respektive produkt nedan kommer ni direkt till sidan där rabatten dras av automatiskt. Är ni sugna på att shoppa smink får ni via den här hemsidan (klick) just nu 15 % rabatt på just makeup när ni använder min rabattkod LOOK i kassan. Koden är giltig t.o.m. 21:a oktober. Happy shopping! 


Dermalogica - Precleanse (rabatterad här!) / Dermalogica - Essential Cleansing Solution (rabatterad här!) / Dermalogica - Phyto Replenish Oil (rabatterad här!) / Estée Lauder - Advanced Night Repair Synchronized Complexion II (rabatterad här!) / Yves Rocher - Eye makeup remover 

// Hey guys! Today I'd like to share with you some of my favourite beauty products with focus on skincare. 
Who else is having troubles finding the right products for their problematik skin type? I have issues with sensitive skin, blemmish prone skin, sits, my skin getting hydrated to the point it starts to slowly peel of by itself and - I get a super shiny, greasy skin althroughout the day. 
I've tried anything from the expensive, luxury cosmetic brands skin series to pharmaceutical skin care to coconut oli but nothing seems to work. 
Sometimes you just have to start at the beginning - which is cleansing products! About a year ago I got a few samples in a goodiebag with products from Dermalogica. I'd tried Dermalogica as a teenager but it didn't work at all for me, so I was somewhat sceptical towards trying out the brand again. I just put the products away at the back of the bathroom closet. 
But then came one evening when I'd ran out of all my usual products (you know, when you've put off buying your ordinary favourite ones due to lack of time etc - or just because shopping beautiproducts for the face in my case is filled with a lot of anxiety) and I simply had to use the ones out of the goodiebag - meaning products from Dermalogica. 
To my surprise, I didn't get the result I was expecting. The products worked great and my fave never felt so clean! Since that evening, I use the same two products to wash my face. I start with PreCleanse and follow up with Essential Cleansing Solution. This duo is perfect for my skin because it wipes away all the makeup and dirt without dehydrating my skin! You know when you wash your makeup away, dry your face with a towel - and half of the makeup is in the towel? Never ever happens for me with these two products. They get it all off my face. 
About the same time I started using Dermalogica cleansing products I also implemented a new skincare product that I been wanting to try out for a long time - the serum Advanced Night Repair from Estée Lauder. And I love it! It's absorbed super quick and within the hour it can heal a small wound, it calls the skin and it makes sits disapear. The only thing is I feel like the serum is only doing good for my skin until I wash my face the next time - and the serum is, like, "washed off", at least 50% of its effectiveness. But I love that it's working so fast, like a quick fix! 
Around one and a half month ago I introduced another kind i serum to my skincare routine, Phyto Replenish Oil from Dermalogica. Now I can't live without it, haha! My overall skinconditilns have improved and my skin feels so much more balanced. I don't get sits as much either! I use this serum during the night, underneath my regular facial cream. I use Advanced Night Repair during daytime and sometimes alone, without any facial cream (especially during summertime to avoid getting that shiny surface on my face). 
Last but not least, I want to recommend the eye makeup removed I'm using, from Yves Rocher. It's the best one I've tried - it's super gentle for the eyes yet removes every piece of makeup. Besides, it has such a good price! 
Speaking of makeup, if you live in Sweden I can now offer a discount code for you to use if you shop through this website. Use the code LOOK at checkout to get 15% off your purchase of makeup. The code is valid through 21st of October. Happy shopping! 





Image from yves-rocher.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar