tisdag 1 mars 2016

Visit to Taronga Zoo

Igår var jag och Pontus på Taronga Zoo här i Sydney. Vi tog färjan från Circular Quay som ligger vid operahuset. Vi hade fått en sen start, eftersom vi varit och gymmat på morgonen/förmiddagen, så vi kom inte iväg till zoot förrän vid två och de stängde vid fem. Därför prioriterade vi att se de australiensiska djuren och fågelshowen samt matningen av koalor. 




Jag fick äntligen se en kookaburra! Och den satt inte i en bur :) 



Dessa små söta fåglar låter tydligen som om dom skrattar när dom kvittrar men det har jag inte fått höra ännu. 




Vi såg koalor, röd känguru, emu, wallabys...







Röd träd-wallaby. 


Hälsade på Taz (tasmanian devil). 


Vet inte riktigt vad han försökte säga här... 

Och jag fick se en annan favorit: den söta lilla quokkan! Först ville den inte riktigt posera, lite kameraskygg och skuttade iväg. Då började jag fota kängurus istället och då hände detta: 



Hon smög sig upp precis bakom mig, haha! Pontus lyckades fånga det på bild, ser sååå roligt ut! 


Dom är så söta! Folk kallar dom för "the happiest animal on earth" eftersom det ofta ser ut som om att som ler! Det är egentligen en art av wallaby och den finns bara på en ö i Australien kallad Rottnest Island. Den ön var en Holländsk koloni och när holländarna upptäckte den trodde de att quokkan var en art av övervuxen råtta och därav kommer namnet på ön. 


Riktigt vacker utsikt över Sydney harbour uppifrån zoot, wow! 


Vi hann dessvärre inte se några ormar eller ödlor, vi ville gärna se komodovaranerna men som skrivet så stängde zoot innan vi hann till den delen. 

Idag har vi åkt upp till familjevänner som bor ca en och en halv timme utanför Sydney, men mer om det kommer i ett senare inlägg - nu är jag så trött så ska sova nu, klockan är halv tio här men vi har varit igång sen halv sju imorse och fick inte många timmars sömn igår natt då vi kom tillbaka till vårt hotellrum sent efter middag i hamnen och promenad. See ya! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar