tisdag 25 april 2017

That corset belt


Trenden med såkallade "korsett" bälten eller bredare midjebälten med snörning är något som slagit stort den senaste tiden. Gillar ni denna trend? Jag älskar den! 
Först var jag ganska skeptisk och mindes hur det i min vänskapskrets i mitten av tonåren hetsades kring köp av riktiga korsetter för att göra sig "smal" (eller bara för att man tyckte det var "sexigt" - tro mig, det finns inget "sexigt" med att bära en hårt åtsnörd riktig korsett). Och då menar jag sådana korsetter som snöras åt tills du knappt kan andas och det gör ont, sådana som man använde på typ 1700-talet. Jag följde med en vän som skulle köpa en sådan korsett en gång och provade en själv men det var inget för mig. Kände dels inget behov av hetsen med att bli smalare; och att ha ont i revbenen och överkroppen samt andningsbesvär i en hel timme efter att ha burit en korsett i knappt fem minuter kändes milt sagt inte alls lockande...
Iallafall! När jag var ute på stan för ett tag sedan kikade jag i butikerna på några varianter av dessa korsettbälten som ju självfallet är något heeeelt annorlunda mot de riktiga korsetter jag och mina vänner provat i tonåren. Korsettbältet är till för att främja midjan och därmed skapa form (alternativt mer distinkt form om du redan har smal midja). De korsettbälten jag sett är mjuka och sköna, med antingen resår, blixtlås eller snörning eller både och. 
Eftersom jag när jag klär mig jobbar för att framhäva mina egna former (ett separat inlägg om att klä sig efter sina former kommer upp här på bloggen senare i veckan så kika in i helgen om ni vill ha tips!) och älskar att framhäva min hyfsat smala midja blev jag dö kär i ett korsettbälte jag fann inne på Zara! Här ser ni bildresultatet av en look jag skapade i helgen. 
Vill ni själva hitta ett korsettbälte kan jag tipsa om att just Zara har många varianter just nu. Även Cubus, River Island och H&M gör varianter på korsettbälten och alla dessa är prisvärda sådana som kostar mellan 100-300 kronor (billigast är Cubus där ett korsett bält kostar bara 99 kr). 

Jacket - Filippa K / Corset belt - Zara (in store now) / Light grey shirt - Laar Design (bought in Pula, Croatia, last summer) / Velvet over-knee boots - & Other Stories / Denim shorts - Topshop (old) / Sunnies - Ray Ban

// The trend with so called corset belts, or wide belts worn at the waist, has become pretty huge recently. How do you guys like this trend? 
I felt rather skeptic about it in the beginning, remembering how some of my friends in the middle of our teenage stressed about the real deal corsets to create a thinner waistline (and also because they loved the idea of how "sexy" a corset was. Let me tell you - there is nothing sexy about a real corset). I tried one of those real corsets on once in a store to see what the fuss was about. No, nothing for me. To ache and feel pain in your ribs and torso and experiencing dificulties to breath for a whole hour after having worn a real corset for barely five minutes is not something that appeal to me. 
Anyhow! The other week I was out browsing some stores and allowed myself to have a look at the corset belts at Zara and eventually tried one on - and fell in love! These corset belts are nothing like the real deal bad-ass corsets I tried on during my youth - these are soft, some of them with a lot of stretch to them, zippers or lace up or both. 
Since I am all about enhancing my most beloved body shapes (another post regarding how to dress according to your own body features is coming up here on the blog later on this week, so check in during the weekend if you want some tips and advice!) and this corset belt felt and looked great on me I ended up buying it. The pictures in this post is the result of a look I created using my corset belt last weekend. 
If you are on the look-out to buy your own corset belt Zara has a lot of options right now and at good price too. Other clothing stores that sell these kind of belts at a low ranging price (between 100-300 SEK) is Cubus, River Island and H&M (Cubus has the cheapest ones at only 99 SEK). 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar