söndag 12 februari 2017

The famous semmelwrap and yesterdays outfit


Redan för två år sedan när semmelwrappen lanserades på Tössebageriet vid Karlaplan ville jag prova på den, semmelälskare som jag är. Men det blev aldrig av det året, och inte förra året heller, av någon anledning. 
Men så, när Emma hörde av sig och ville ses och det visade sig att hon är ett lika stort fan av semlor, så kändes det helt optimalt att äntligen ta sig till Tösses för att för första gången prova på semmelwrappen! 
Tösses bageri är litet och intimt med få bord. Många av bageriets andra godsaker lockade verkligen kan jag säga! Årets nyhet och snackis är lakritssemlan. Inget som jag kände mig sugen på men är man lakritsälskare kan det ju vara värt att prova på! Paret brevid oss vid bordet tog varsin lakritssemla och var stormförtjusta i den.
Nu till semmelwrappen! Det är alltså samma klassiska ingredienser som i en vanlig semla, skillnaden är att brödet är som en tortilla fylld med krämig, underbart god mandelmassa och grädde. Och visst var den god! Mycket "lättare" för magen, man blev liksom inte sådär tung och mätt som av en vanlig, klassisk semla, något jag verkligen uppskattade. Det var dock lite väl mycket kardemumma i brödet för min smak och jag saknade samtidigt att det inte var så mycket bröd. Absolut jättegod och värd att testa men jag personligen föredrar nog en vanlig klassisk semla. 

Wearing: Coat - Filippa K / Top with grill detail - Karen Millen / Cardigan - Filippa K / Skirt - Cubus / Merino wool stockings - Whyred Selected / Bag - Mulberry / Shoes - Rizzo

// Already two years ago when Tösse Bakery introduced the semmelwrap I been dying to try it out. So yesterday, me and Emma met up and headed to Tösse Bakery near Karlaplan to try out the semmelwrap for the very first time. Emma, being as huge a fan of the old Swedish traditional bun filled with almond cream and whipped cream as I am, was excited as well. 
Tösse Bakery is a rather small café and bakery, very cozy and intimate. They had a lot of other sweets and pastrys that thrilled me but I still went with the semmelwrap. And it was very, very delicious. Lighter than the old traditional semla, you didn't feel as "heavy" and full when you had finished it off, something I rather appreciated. It was a bit too much cardamum in it for my taste and I found myself missing the fluffy bun of bread that usually make up the semla. Definately worth trying out but I must say I prefer the original, classic semla. 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar