torsdag 16 februari 2017

Oversized boyfriends jacket and red accessories


Den oversize:ade herrkavajen, även kallad boyfriends jacket, blev en stor hit inom modevärlden redan i höstas. Personligen kan jag ha lite svårt för plagg som är oversize och utan passform så jag var extremt tveksam till denna trend först. När jag emellertid kom på att man kan leka med formen och skapa en siluette genom att addera ett bälte i midjan började kreativiteten kring hur en outfit med en oversized herrkavaj kunde skapas att ta form i mitt huvud. 
I pojkvännens garderob hänger nämligen en helt ny kavaj som han aldrig använt. Den är grå med rutmönster - perfekt för mig som inte är överförtjust i svarta plagg på mig själv.
Blusen från H&M med vida bellsleeves och krås runt halsen blev perfekt att bryta av den så annars maskulina trenden tillsammans med ett par svarta bootcut byxor. Och vad kan vara mer feminint än röda läppar och naglar? En klassiker. Det blev en otroligt skön och snygg outfit, om jag får säga det själv, som jag gärna bär igen. Framförallt återspeglar den mig. Mode och trender handlar inte bara om att köpa plagg och sätta ihop i en trendriktig outfit, det viktigaste är att få in din egen personlighet i outfitten och göra den till något som verkligen återspeglar dig själv.

Wearing: Oversized jacket - boyfriends blazer (label unknown) / Sheer blouse - H&M / Bootcut pants - H&M / Belt - my mother's old one / Boots - Rizzo (old) 

// The oversized men's jacket worn by women became fashionable during last autumn and has been since. Personally, I have a hard time wearing items of clothing that are oversized and straight (without any particular shape) since I appreciate a good fit when it comes to clothing. 
When realizing I could make the oversized jacket more feminine and create a shape using a belt worn around the waist, it was just the perfect solution for me. My boyfriend has this grey checked blazer coming to no use hanging in his closet, perfect for me since I'm not to comfortable wearing black. 
My sheer white blouse with bellsleeves was a match made in heaven, giving the outfit a more feminine look together with a pair of black bootcut pants. And what could be more feminine than red lips and red nails? A classic. 
I must say I created an outfit that is both comfortable, trendy and chic. One that I love and will definately wear again. But above all I'm satisfied with how I managed to take on a trend and make it mine by creating a look that reflects me and my personality. Because fashion and trend are so much more than just putting items that are trendy right now together - you have to let your personality shine through and feel comfortable in what you wear. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar