måndag 14 mars 2016

Horseback riding in the Blue Mountains


I lördags hände det! Första gången som Pontus red på riktigt på en häst, haha! Som jag bönat och bett, för att rida i Blå Bergen har varit en dröm för mig sedan vi bokade den här resan och jag ville definitivt göra det tillsammans med mitt hjärta <3 Vilken upplevelse, wow! Det var så häftigt att rida runt bland bergen och vilka utsikter vi fick! Vi såg en vild wallaby och röda stora papegojor. Jag hade inte kameran med mig på ritten av säkerhetsskäl (både för min och kamerans skull, hehe) men Pontus lyckades faktiskt ta en bild från hästryggen (förvånad att han vågade - modigt!). Eftersom jag berättat att jag har många års erfarenhet av ridning gav dom mig en av de mest krävande hästarna, Emma. Hon var extremt pigg och alert, älskar att springa fort (galoppera) och så fort man red ur ledet trodde hon att vi skulle sätta av i galopp och försökte dra iväg. Hon tyckte inte om när man försökte få henne att sakta ner eller stanna, då började hon rycka vilt i tyglarna. Första gången vi skulle trava drog hon iväg med mig, oförberedd på hennes kraft som jag var, i galopp och förbi de andra hästarna. Ledaren för ridturen berättade att hon är väldigt hård i munnen ( betyder att man får använda ganska mycket styrka för att få hästen att exempelvis stanna, att hästen inte är så känslig och lyhörd för när man tar i tyglarna) inte tycker om vatten utan brukar försöka hoppa över vattendragen. Ja, jag fick blåsor på två fingrar och dom hann spricka under ridturen med. Extremt stark häst! Men oj vad jag hade roligt! Jag gillar när det är en utmaning! En av ridledarna tog även några bilder på mig till häst - Pontus hade redan hunnit sitta av så vi fick inga bilder på honom till hästs dessvärre.  Efter ritten fick vi faktiskt skjuts med en av ridledarna till vårt hotell, annars hade vi behövt betala åtskilliga hundralappar för en taxi till närmaste tågstation. Som skrivet tidigare - alla är så himla snälla, trevliga och hjälpsamma här.

This saturday it happened! The first time Pontus took a proper, real ride on a horse, and out in the bushes aswell! It's been a dream of mine to go horse riding in the Blue Mountains since we booked the trip to Australia and of course I wouldn't go without my love <3 What an adventure, wow! And what stunning views we got along the way! We saw a wild wallaby and big red parrots. Ididn't bring my camera along on the ride for safety reasons but Pontus managed to snap a picture from the horseback (I'm impressed he had the courage to let go of the reins!). Since I've told the staff at the ranch I had years of experience from horseback riding they gave me a rather demanding horse, Emma, and she was quite a handful! The leaders told me I did really good with her, though, the best they'd ever seen and I felt really satisfied myself. Afterwards the instructor snapped a few photos of me on horse back and then she drove us back to our hotel, saving is hundreds of australian dollars worth of taxi money for going to the nearest trainstation. Like I've written before - everyone in this country are so kind and helpful! 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar