torsdag 16 november 2017

My secret to finding expensive brand clothing at cheap cost!


Hej på er finisar! Idag är min förkylning bättre och jag har varit och jobbat ett par timmar på praktiken - skönt! 
I dagens inlägg vill jag dela med mig av en hemlighet! Jag har nämligen fått frågan: hur har du råd att klä dig i dyra märkeskläder, när du lever på sjukpenning? (Är som jag tidigare skrivit om här och här sjukskriven på grund av utmattningssyndrom) Många är ni som undrat, så nu tänkte jag förklara och dela med mig av min hemlighet. Eller, hemlig och hemlig, det är väl att ta i kanske, eftersom det inte bara är jag som känner till den. Mitt bästa shopping-tips, kan man kalla det! 
Många företag anordnar såkallade sample sales en till två gånger per år. På en sample sale säljs delar av tidigare kollektioner och provkollektioner (alltså plagg som aldrig gått till produktion för att säljas i butik eller på nätet) ut till ofta kraftigt reducerade priser - vi snackar alltså mellan 70-90% rabatt! En sample sale pågår i allt från en upp till fyra, fem dagar, ofta beroende på hur populärt ett visst märke är samt hur stort restlager det finns. 
Jag älskar att gå på dessa sample sales och utförsäljningar! Det ger mig möjligheten att lägga vantarna på plagg som annars är över min prisklass eller där jag anser att priset för en viss produkt är alldeles för högt i jämförelse med vad jag kan tänka mig att betala för det till ordinarie pris. På detta sätt kan jag fynda godbitar (om jag har tur - det gäller att alltid vara ute tidigt på en sample sale!) jag spanat på tidigare men då inte kunnat/velat köpa på ordinarie pris! 
Hur gör man för att gå på en sample sale? 
Leta upp företaget vars kläder du gillar på Facebook och följ och gilla deras Facebook-sida. Följ också företaget på deras instagram och - kanske viktigast av allt: signa upp dig för deras nyhetsbrev! 
Du kan också själv aktivt söka efter evenemang på Facebook. På så vis kan du få nys om sample sales och utförsäljningar som anordnas av andra företag eller organisationer som kommer att göra en egen utförsäljning där ditt favoritmärke finns. 
Exempelvis så fyndade jag nyligen på en sample sale av J. Lindeberg. Jag hittade deras sample sale via Facebook. Både kappan och toppen jag bär i detta inlägg är från J. Lindeberg. Kappan, som kostat 4000 kr på ordinarie pris, köpte jag för 800 kr, toppen för 300 kr (ordinarie pris 1500kr). Dessutom hittade jag en kavaj för 500 kr (ordinarie pris 3800 kr) och en pennkjol som kostat 1100 kr ordinarie pris kostade sista dagen blott 100 kr! 
Ofta sänks nämligen priserna ytterligare dag efter dag, särskilt sista dagen, om det är en sample sale som pågår i fler än en dag.

Jacket - J.Lindeberg / Top - J.Lindeberg / Bag - here (ON SALE HERE!!) / Pants - here / Shoes - here 

// Hiya lovelies! Are you well? My cold is finally better so today I went to work. 
In today's post I want to share a little secret with you! On more than one occassion, I've gotten the question: how can you afford such expensive brand clothes when you are on such a low income since you're on sickleave? (I've earlier shared my story about what happened here and here). So I thought I would explain and let you in on my secret! Well, it might not exactly be a secret, since others already know about it - let's call it my best shopping tip! 
You ready? Here goes! It's spelled s-a-m-p-l-e  s-a-l-e! 
Many brands organize so called sample sales, or clearance sales, where they clear out their warehouse off previous collections and samples. The prices are often heavily reduced - we're talking about 70-90% reduction. A sample sale may last between one to four or five days, all depending on how popular the brand is and how big a stock there is from the beginning. 
I love attending sample sales! It's a great way to buy items you find to expensive at original price, or items that got "sold out" in the regular boutiques when the item was sold at it's original price but somehow the item managed to resurface at the sample sale. 
How to attend a sample sale? 
Most sample sales are open to the public, you just gotta find out when and where it's hosted. 
Go to the brands Facebook page and like and follow their page. Do the same on instagram. This way, it's more likely that an event created on Facebook advertising a sample sale will be showed in your feed, or that you may see a photo on instagram notifying you about a sample sale.
Last, and maybe most importantly: sign up for their newsletter on the website! Many companies advertise a coming clearance or sample sale through their newsletter. 
The most recent sample sale I went to was hosted by J.Lindeberg and I found a coat I been wanting at a cost of only 80 dollars (original retail price was 400 dollars!), a top costing 150 dollars at original price I payed 30 dollars for. And the dream jacket I been wanting for a while, at the price of 380 dollars now cost only around 50 dollars. On the last day of J.Lindeberg sample sale I popped by and found a gorgeous wool skirt at the bargain price of only 10 dollars - original price was about 120 dollars! Insane, right?? But many brands lower the price on the last day of the sample sale, if the sale is going on for a few days. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar