lördag 22 juli 2017

In the capitol Phnom Penh, Cambodia - Okay Boutique Hotel


I fredags morse tog vi bussen från Siem Reap och fortsatte vår Kambodjaresa ner genom landet, med huvudstaden Phnom Penh som mål. Det var en 6,5 timmar lång bussfärd genom landet med två stopp på vägen för paus. Jag hade tänkt sova på bussen men här nere pratar man med tutan på sin buss/bil/moped/tuktuk så det där med att sova fick jag bara ge upp! Vid ett tillfälle räknade vi till att chauffören tutat 12 gånger på en minut. Herre jösses... 
Vi anlände vid busshållplatsen i Phnom Penh omkring tre-tiden på eftermiddagen och det var fullständigt kaos när man klev av bussen. Över etthalvdussin tuktuk-förare som skrek efter en, drog i en, massa folk som omringade en, allt medan man skulle försöka få tag i sitt bagage som lastades ur bussen innan det riskerade att "försvinna" i folkmängden. 
I och med min utmattning så klarar jag inte av stress och stressiga situationer särskilt bra, jag får även väldigt lätt panik när det är för mycket som händer runt omkring mig eller om det är för mycket människor för nära inpå mig. Jag drabbades nästan av en till panikattack och var tvungen att bara storma ifrån platsen. Drog med mig väskorna och Pontus in i en tuktuk, utan de andra, sa bara namnet på hotellet till föraren och "Kör!" utan att vi hade någon adress. Men nog kom vi till rätt ställe alltid - och vilket ställe sedan! 
Ett superfint, nybyggt hotell på 15 våningar, med takpool och utsikt över hela stan. Över allas förväntan, mycket över! Jag har totalt kärat mer mig i golvdekorationerna runtom på hotellet ochbfullkomligen älskar poolområdet. Att man satt en dusch i mitten av badrummet och att vissa rum därmed redan fått fuktskador (dock inte våra rum) rör mig desto mindre, he he.
Ikväll har vi varit ute och ätit middag och druckit en drink på en mer berömd bar och imorrn ska vi till Touel Sleng, men mer om detta i senare inlägg! 


// On Friday morning we left Siem Reap and took a bus down the country with the capitol of Phnom Penh admiring destination. It was a six and s half hour long busride with two stops on the way. 
When we arrived in Phnom Penh at about three o'clock in the afternoon and got of the bus, chaos hit me in the face. Lots of people surronded you, scream at you to buy stuff, "tuktuk here!", pulled tour clothes and crowded up on you. Suffering from burnt out syndrome I have problems dealing with stress and stressful situations, and also easily panic when there are too many things going on around me or too many people to close to me. I almost suffered a panic attack, it was really horrible. I had to get out of there so I grannes my bags and walked away, Pontus followed, got in a tuktuk and just have the driver the name of the hotel without having any idea where the hotel was or any adress and told him to "Go!". But he found the way to the right hotel - and what an amazing hotel Bibbi booked for us! 
It's a new hotel, super fresh and pretty fancy interior decorating, 15 floors high. With a swimmingpool up on the roof and a view all across the city. I am completely in love with all the beautiful floor decorations and the pool area. 
Today we went out for dinner and a drink at a famous place here and tomorrow we'll go to Touel Sleng - but more about that in another post! 


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar