måndag 12 december 2016

Velvet emerald dress, shooting stars earrings and silver choker


När trenden med sammet gjorde comeback på modescenen nu tidigare i år tänkte jag först: "Nej, usch, been there, done that" och mindes 90-talet och mitt skolfoto i mellanstadiet där jag har på mig en ljusblå kortärmad luvtröja och världens buckligaste håruppsättning som gjordes utan spegel sekunderna innan det var min tur att sätta mig på pallen framför fotografen. Tänk att missnöje över ett foto kan skapa avsky för ett material i alla dess former, haha. Det är även något med känslan när man drar handen över sammeten i dess motriktning som får mig att rysa, ungefär som när någon drar naglarna mot en griffeltavla. 
Men samtidigt kan jag inte förneka min fascination och dragningskraft mot de vackra sammetstygerna, hur lent materialet är, hur lyxigt det känns och hur vackert det blänker. Så när jag var på jakt efter en klänning att fira julens festligheter i kom jag över denna smaragdgröna skapelse som satt som gjuten på mig - till det ynka priset av 139 kronor! Som hittat när man vill prova på en trend men inte lägga någon jättesumma på ett plagg som kanske är totalt ute om 6 månader (nog för att jag är allt för att man ska bära det man vill och känner sig fin och bekväm i närsomhelst, oavsett om det är "inne och trendigt" eller ej). Denna klänning finns i andra färger så som rött, svart och en guldbeige ton i butik nu - skynda fynda! 
Sedan fann jag dessa ursöta små örhängen med bakhänge i matchande stenar i grönt och blått i en annan butik. Roligt med lite nya, annorlunda smycken och jag är dessutom väldigt dålig på att köpa smycken, använder mest samma smycken till vardags såväl som till fest. Och i mitt smyckeskrin hemma kom jag på att jag har sparat ett av mina gamla barnhalsband prytt med små stjärnor som nu är så litet att det fungerar att använda som en choker. Tänk vad man kan hitta i sina gömmor hemma ibland! 


Dress - Zara (in store now) / Coat - Filippa K (in store now) / Earrings - & Other Stories (in store now) / Necklace - old / Boots - Rizzo (old) / Stockings - Whyred Selected 


// When the trend of velvet made comeback on the fashion scene earlier this season I thought to myself: "No thanks, been there, done that" and remembered my old school photo from the 90's when I wore a light blue hooded shortsleeved velvet top and the feeling of stroking the velvet material in the wrong direction, which made me shiver like when someone drags their nails on a black board. 
But still I've always been fascinated by the material of velvet and it's luxurious feel and shiny look and so, when it was my time to venture out shopping for a dress to wear for this seasons Christmas festivities, I actually found myself going through the racks looking for a dress in velvet. Imagine that, haha! To my surprise I found this gorgeous emerald velvet dress that fit me like a hand in a glove - and it was only 139 Swedish crowns! Which is about 13 dollars. Perfect dress at the perfect price, specially when I'm sure I will grow tired at it come spring. 
And when I found matching earrings with green and blue gemstones I had my Christmas outfit done! Remembering then, that I had saved an old silver children's necklace in my drawers at home I used it as a choker in these pics. Trendy, festive yet comfortable look! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar