tisdag 20 december 2016

Classic outfit with a twist - tiger stripes and a classic coat


När H&M tidigare i höst släppte bilderna till sin nya designkollektion i samarbete med italienska märket Kenzo och jag såg den röda tigerrandiga polotröjan visste jag omedelbart att jag ville ha den. Ett: jag älskar polotröjor. Två: tröjan, med sin röda färg och tigerränder, kändes bara sååååå jag. Tre: jag tycker tröjan är assnygg. 
Dessvärre missade jag tröjan (jag är inte den som står och köar i timmar utanför en butik, det har jag alldeles för lite tålamod och ork för) då den sålde slut både i butik och på hemsidan ganska omgående. Sedan dess har jag med jämna mellanrum spanat på H&M's hemsida i hopp om att tröjan skulle dyka upp där igen, antingen påfylld i lager eller som en retur. 
Till min lycka, en månad efter att kollektionen släppts, fick jag syn på tröjan på deras hemsida! Man kan väl säga att jag "var på rätt plats vid rätt tid" och hann lägga min beställning - några timmar senare hade tröjan återigen sålt slut på hemsidan. 
Min stil är både klassisk, trendig och samtidigt gillar jag plagg som sticker ut - både mönster- och färgmässigt. Udda plagg som man är ensam om att bära lockar mig alltid och jag är inte rädd för att sticka ut från mängden när det kommer till min stil. Jag älskar när man kan kombinera olika stilar med varandra i en och samma outfit, så som jag gjort här: klassisk kappa, jeans och boots tillsammans med en polotröja med en twist - det gör hela outfiten mer intressant och oförutsägbar. 
Även om jag gillar mode och trender så strävar jag alltid i första hand efter att finna plagg som passar min kropp (passform är verkligen a och o) samt min personlighet. När jag sätter ihop en outfit utgår jag såväl ifrån vilken sinnesstämning jag är i den dagen, i vilket sammanhang jag ska bära outfiten i samt vad jag vill förmedla med outfitten. Sedan är det självklart att jag ska känna mig bekväm i kläderna också, annars funkar det bara inte för mig. 
(P.s. Ljuset blev väldigt olika när vi fotade här, därför skiljer sig ljuset, kontraster och färger åt en del mellan bilderna. Och Roffe får vara med på några bilder i detta inlägg bara för att han är så himla söt! D.s.).

Coat - Filippa K (in stores now) / Turtleneck sweater - Kenzo X H&M / Jeans - Whyred Selected / Boots - Gabor / Scarf - Burberry / Gloves - Åhléns 

// Earlier this autumn when H&M released their pressphotos from their up-coming designer collection in collaboration with italian fashion house Kenzo I knew immediately that there was at least one item on my wishlist: the tiger striped red turtleneck sweater! One, I love turtleneck sweaters. Two, it was like my name was written all over it, screaming "Malin's style!". 
Unfortunately, I missed the sweater as it sold out pretty much immediately. I lack the patience to stand in line, to que for something in a shop, and I hate competing with others when it comes to getting my hands on something I want. But ever since then I been occassionally keeping an eye on H&M's website, hoping they would get a re-fill on the sweater or one would come in return. Finally, my persistance payed of! A month after the collection being released I spotted the sweater on the website. You might say I "was in the right place at the right time" and and placed my order in time - just hours later the sweater was sold out once again on the website. 
My style is both classic as well as trendy and I also love garments that stand out completely even from the trends. Best thing I know is when I can combine my different styles in one and the same outfit - just like I did here: classic coat, jeans and boots with a turtleneck with a twist to it. 
Although I love fashion and trends, what is most important to me is the fit of a garment on my body (it has to fit my body well and flatter my figure) and how well I feel the garment fits my personality. 
When purchasing an item of clothing I always have this in mind firsthand.
When it comes to putting an outfit together I presuppose what state of mind I am in that particular day, in what kind of arrangement I'm gonna wear the outfit as well as consider what I want to communicate through my outfit. And of course, I have to feel comfortable in the outfit, otherwise everything else will fall apart. 
(P.s. The lighting when we shot these photos was pretty weird hence the pictures vary in contrast, light and color. And eventhough he has nothing to do with style, fashion and clothing I wanted to include some photos of Roffe in this article just because he is so darn adorable!).





Haha, look at his little ears flying in the wind!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar