lördag 14 maj 2016

Lazy saturday


Våra planer med att gå på Skansen idag blev det inget av. Vädret känns alldeles för trist och jag kom inte i säng förrän halv ett inatt (kunde inte somna) så var riktigt trött när jag vaknade vid åtta imorse och inte kunde somna om. Låter inte sent att komma i säng vid halv ett om man har möjlighet att sova ut dagen efter men har man sömnproblem som jag och dessutom gått och blivit "tant" när man blivit lite äldre (går normalt och lägger mig senast tio på kvällen) så rubbar det hela dygnsrytmen. 
Nej, idag har vi istället storstädat från topp till tå här hemma (eh, nej, kom precis på att jag glömt städa i labyrinthyllan... ) och med en dusch på det har jag sedan bara slappat i soffan och läst olika bloggar. Vet inte varför, men tycker lägenheten känns så otroligt mycket större när den är nystädad?? Konstigt... Pontus har varit och storhandlat och är nu nere vid vattnet och fiskar så jag får lite avkopplande egentid. Det är skönt med egentid emellanåt, särskilt när man bor i bara en etta och inte kan gå undan om man vill ha tyst och lugn och ro. Älskar dock vår lägenhet, den är så ljus, fräsch, modern och fint läge. Men visst skulle vi behöva ett extra rum... Sitter och dricker mitt favorit te som är från NK, ett roiboos te med bland annat björnbär i. Supergott och nyttigt även om det har en ganska söt smak i sig (inget tillsatt socker i det). 
Imorgon ska vi ju till Ikea också, något jag ser fram mot enormt! Vissa hatar Ikea, andra älskar det, jag är väl något mellanting egentligen. Att tanken på nya gardiner, lakan, förvaring och trall kan vara så upphetsande för en kan vara svårt att förstå för en annan men älskar man inredning som jag gör och bara kommer iväg till Ikea max en gång per år så blir man lite exalterad! Älskade att åka till Ikea med mamma eller med min styvmamma när jag var liten. Pontus är mer praktiskt lagd än vad jag är när det kommer till det mesta, han tycker att man köper bara saker som är absolut nödvändiga och fyller en funktion, annat behöver man inte lägga pengar på och han har svårt att förstå min argumentation om varför julgardinerna som suttit uppe konstant i ett och ett halvt år måste bytas ut. Jag är mer sådär att "vadå, en femte vas 'behöver' vi väl, den är ju fin!?", haha! Nån som känner igen sig? Ser också sjukt mycket fram mot att få träffa Pontus föräldrar igen imorrn, de är så himla gulliga, omtänksamma och generösa så det är alltid roligt att träffa dom. 
Ikväll tänkte jag och P ha myskväll, äta god mat och dricka rödvin, se på film och äta melon. Detta blev ett långt inlägg om diverse saker! Nu ska jag fortsätta surpla på mitt te, ha en trevlig lördag! 

Our plans to go to Skansen today didn't happen, the weather is to depressing and cold. Instead we've cleaned just about the whole apartment and after that I've just been relaxing on the couch, reading up on blogs. I don't know why but I always feel like our apartment is bigger when it just been cleaned, strange, huh? Right now I'm having a cup of my favourit tea, a roiboos tea with berries in it. Very tasty and healthy even thouh it has a sweetness to it. 
Tomorrow we are going to Ikea and I'm so excited about it! I'm also excited about meeting Pontus' parents, they are such kind, loving and generous people so it's always good seeing them. I love interior decorating and design and go to Ikea maximum once a year. Pontus is more on the practical side when it comes to most things. Things have to really fill a purpose, one that's really needed aswell, in order to qualify for him spending money on it, when it comes to interior decorating at least. He struggles with my argumentation on why we need new curtains when we already have a pair of christmas curtains that's been hanging up for the past year and a half, why aren't those good enough? While I'm more like "of course we 'need' a fifth vase, because it's pretty, that's why", haha! Anyone recoqnize themselves in this? 
Tonight Pontus and I will have a quiet, relaxing evening with dinner, red wine and a movie at home, so cozy. Well, this became a quite long, mixed post. I'll get back to my tea now, have a nice saturday evening! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar